TOP Odpovědná firma 2024 - aktuality
Rozhovor: Odpovědný přístup firem je v očích společnosti čím dál důležitější
Jak se soutěž změnila za dobu svého fungování a co nového letošní ročník přináší? Přečtěte si rozhovor s Táňou Chudáčkovou, manažerkou ceny
1. Soutěž TOP Odpovědná firma proběhne letos již pojedenácté. Jak se za dobu své existence soutěž změnila?
Soutěž se v mnoha ohledech zásadním způsobem rozvinula. Máme bohatší spektrum kategorií, do kterých se firmy mohou hlásit, výborně propracovaný systém hodnocení - a co je nejdůležitější, stále se zvyšuje kvalita přihlášených strategií a projektů. Za poslední roky je zřejmé, že odpovědnost a udržitelnost v podnikání už není jen okrajovou otázkou, ale stává se součástí strategických cílů firem. Tuto změnu odráží i zvýšený zájem o soutěž - zatímco v roce 2004 se do ní přihlásilo deset firem, vloni to bylo již osmdesát společností s více než sto čtyřiceti projekty.
2. Co podle vašeho názoru firmy motivuje hlásit se do soutěží, kde se hodnotí to, jak jsou společensky odpovědné?
Firmy chtějí o svém odpovědném přístupu dát vědět, chtějí být součástí „odpovědného českého byznysu". A to je dobře. Účastí v ceně TOP Odpovědná firma dávají vědět svým zaměstnancům, zákazníkům, ale také obchodním partnerům a celé společnosti, že ctí principy společenské odpovědnosti. Svým odpovědným přístupem inspirují další firmy a kultivují byznys v České republice. Naplňováním principů odpovědného podnikání si firmy mohou vybudovat konkurenční výhodu, posílit loajalitu svých zaměstnanců a pozitivně ovlivňovat společenský rozvoj v místě, kde působí. Mimo jiné i z těchto důvodů chtějí firmy upozornit na své dobré příklady z praxe, sdílet je s ostatními, ukázat, že patří mezi odpovědné leadery, pro které udržitelnost není jen prázdné slovo. A TOP Odpovědná firma jejich odpovědné podnikání umí ocenit! Navíc vítězové obdrží logo držitele ceny, kterým mohou dávat najevo, že jejich strategie a projekty jsou opravdu kvalitní a rozvíjejí český odpovědný byznys.
3. Zájem firem o soutěž roste, do minulého ročníku firmy přihlásily více než 140 strategií a projektů. Očekáváte stejný zájem letos?
Za deset ročníků cenou prošlo přes 820 strategií a projektů. Věříme, že bychom se v letošním roce mohli v součtu přiblížit tisícovce.
4. Jedenáctý ročník odstartoval v dubnu na CSR Summitu, do kdy mohou firmy přihlašovat své projekty? Kdy budou vyhlášeny výsledky?
Do všech soutěžních kategorií se firmy se mohou hlásit do 30.6. O prázdninách bude přihlášené strategie a projekty hodnotit nezávislá odborná komise složená ze zástupců komerčního i neziskového sektoru, státní správy, expertů a významných osobností společenského života. Vítězové budou slavnostně vyhlášeni na galavečeru v polovině října.
5. V letošním roce přibylo několik soutěžních kategorií. Které to jsou a proč jste zařadili právě tyto tematické kategorie?
Jde nám o rozvoj odpovědného byznysu jako celku. Každý rok vybereme několik důležitých oblastí, ve kterých chceme inspirovat firmy k rozvoji odpovědného přístupu a ke kterým je třeba přitáhnout pozornost společnosti. Letos jsme se zaměřili na reporting, malé firmy a zaměstnávání osob se zdravotním postižením. Cenu Odpovědný reporting, na které odborně spolupracujeme s PwC, jsme letos nově zařadili proto, že transparentní vykazování výsledků je aktuálním trendem na evropské úrovni. Novou regionální cenou Odpovědná firma Olomouckého kraje, jejíž regionální rozměr podporuje společnost Tesco SW, chceme více vyzdvihnout význam odpovědného podnikání malých a středních firem v regionech a jejich významný a dlouhodobý vliv na kvalitu života v místě, kde působí.
6. Minulý rok jste umožnili hlasovat o nejodpovědnější firmu i veřejnosti. Čtenáři portálu IHNED.cz a Hospodářských novin zvolili jako nejodpovědnější velkou firmu ČEZ. Bude hlasování veřejnosti zachováno i letos?
Ano, touto formou můžeme široké veřejnosti blíže představit, jak pozitivní roli mohou odpovědné firmy ve společnosti hrát. Chceme ukázat, že se nejedná jen o bezobsažné PR, ale že firmy v rámci svých strategií opravdu realizují konkrétní projekty s velkým společenským přínosem. Nejodpovědnější malou a velkou firmu budou moci volit čtenáři iHNED.cz a o nejodpovědnější osobnosti byznysu se bude hlasovat na aktualne.cz.
7. Když odhlédnu od nastavených hodnotících kritérií, která musejí firmy v jednotlivých kategoriích splňovat...Jak vy osobně vnímáte společensky odpovědnou firmu? Jaká by měla být?
Odpovědná firma v plném rozsahu vnímá, jak významný dopad na celou společnost má její přístup k podnikání, má jasno v tom, kterých oblastí a stakeholderů se ve svém podnikání dotýká, a cíleně promítá principy odpovědnosti do všech rozhodovacích procesů a činností, které realizuje. Tím myslím strategické řízení, core byznys, vztahy se zaměstnanci, zákazníky, obchodními partnery, péči o životní prostředí, veřejné prostory, rozvoj komunitního života atd. Program odpovědného podnikání přímo odvíjí od své obchodní činnosti a ve všech oblastech jasně ví, čeho chce konkrétně dosáhnout a proč. A samozřejmě tyto své vize a cíle také naplňuje.
8. Tématu společenské odpovědnosti firem se věnujete více než deset let. Jak byste si přála, aby vypadala soutěž TOP Odpovědná firma v budoucnu?
Věřím, že odpovědný přístup firem bude v očích celé společnosti čím dál důležitější a spolu s tím poroste i význam soutěže TOP Odpovědná firma a hodnota udělených ocenění. Firemní strategie a projekty budou jistě čím dál lépe koncepčně uchopené a zvýší se jejich skutečný společenský přínos. Výzvu do budoucna vidím například v rozvoji spolupráce firem v oblasti společensky odpovědných programů a aktivit nebo v propojení na nadnárodní úroveň.
Své projekty a strategie můžete přihlásit do ceny TOP Odpovědná firma na tomto webu do 30.6. 2014. Rádi vás oceníme za vaše odpovědné a udržitelné podnikání !
