Ptáme se firem
Radka Martínková, jednatelka a spoluzakladatelka společnosti Bamboolik se v rubrice 5 x 2 ptá Miroslava Krištofa, jednatele a spolumajitele rodinné firmy Lorika CZ.
"Mirek s manželkou mě zaujali již na prvním setkání. Byl z nich cítit klid, pohoda, vyrovnanost. A stejně pozitivně působí na okolí i jejich podnikání. Způsob pomoci světu, který si vybrali, rozhodně není jednoduchý, všechny překážky však zdolávají svou klidnou vytrvalostí, což je velmi inspirativní."
RM: Proč vy a odpovědné podnikání?
MK: Vzhledem k tomu, že jsme oba s manželkou křesťané, byla již od začátku našeho podnikání (před 25 lety) jedním z cílů pomoc potřebným. V té době jsme termín odpovědné podnikání neznali, chtěli jsme jen podnikat poctivě, být zodpovědni vůči zákazníkům i zaměstnancům a pomáhat druhým. A tak je to dodnes, i když se to jmenuje jinak...
RM: Dvě nejdůležitější věci, které ovlivní CSR v příštích 5 letech?
MK:1. Věřím, že část lidí chce dělat věci poctivě a smysluplně a nést za ně zodpovědnost. Je třeba je pravidelně povzbuzovat, aby i přes překážky vytrvali. Takže je to smysluplnost konání, dlouhodobá udržitelnost a reálné výsledky.
2. Na jedné straně to bude přístup firem a jejich zaměstnanců a na straně druhé pak přístup vlády a politiků k firmám a podnikatelům. Mám na mysli přístup pozitivní, který "neotráví" ty, kteří chtějí něco měnit.
RM: Který CSR úspěch jste si připsal?
MK: Lidé věří našim projektům, které dlouhodobě podporujeme (např. dětský domov v Nepálu, Likvidace lepry), oceňují nás a někteří se sami rozhodli tyto projekty podporovat.
RM: Podle čeho si vybíráte výrobek nebo službu?
MK: Dlouhodobě pracujeme v oblasti hygieny a čistoty, kde jde o produkty, které lidi primárně potřebují. Sledujeme trendy v dané oblasti a hledáme výrobky odpovídající potřebám našich zákazníků. Pokud si necháváme vyrábět produkty v Asii, snažíme se kontrolovat (v mezích možností) pracovní podmínky zaměstnanců. Vůči zákazníkům je naší přidanou hodnotou především férovost jednání a dodržování dohod.
RM: Největší fuck-up v CSR?
MK: Zásadní problém vidím v postoji politiků k podnikatelské sféře, kdy je podnikatel často veřejnosti představován jako zloděj a podvodník. Věřím ale, že tato situace má řešení a proto jsem přijal nabídku Českého Goodwilu stát se jeho ambasadorem a propagovat myšlenky měnící tyto názory. Otázkou, žel, stále zůstává to, má-li vůbec
skutečný zájem o to, že je firma zodpovědná...
Miroslav Krištof
Miroslav je jednatelem a spolumajitelem rodinné firmy Lorika CZ s.r.o., zaměřené na dodávky produktů personální a průmyslové hygieny. Mezi klíčové výrobky patří široká řada utěrek z netkaných textilií, pracovní židle a rohože, produkty pro čisté prostory (Cleanroom) a dávkovače pro personální hygienu včetně náplní. Nedílnou součástí je poradenská činnost v daných oblastech. Miroslav řídí firmu společně se svým synem a je zodpovědný za strategii firmy, obchod a spolupráci s dodavateli z Evropy a Asie.